De Heli’s

De SAR heeft 4 helikopters, twee in Den Helder en twee in Rotterdam.

De heli’s zijn allemaal geel, maar ze hebben niet allemaal een kustwacht streep.
In Den Helder is ook een heli die zes ramen aan de ene kant heeft en aan de andere kant ook zes!
Het is een hele grote heli.
Dat zijn dus in totaal 12 ramen, veel hé?
Ik ben al vaak in Den Helder geweest, het is daar super gaaf!
Ik heb zelfs aan de lier gehangen!
En ik heb een badge van de piloot gekregen!

Wist je dat? Een helikopterregistratienummer, of helikopterregistratie, is een unieke reeks van letters en cijfers die als identificatiecode voor helikopters gebruikt wordt. Bij NHV hebben veel helikopters als eerste twee letters OO. (Oscar Oscar). Dit komt omdat veel van de NHV helikopters op een Belgische vergunning staan (een AOC air operator certificate) dit is een vergunning die je nodig hebt om een luchtvaartmaatschappij te kunnen beginnen.
Alle landen in de wereld hebben een ‘code’ / registratie gekregen zodat je kunt zien in welk land de helikopter of het vliegtuig geregistreerd staat. Je noemt dat dus ‘de registratie’.
Nederlands geregistreerde ‘luchtvaartuigen’ (of te wel vliegtuigen, helikopters, zweefvliegtuigen, luchtballonnen etc) beginnen met de letters PH.
Bijv. PH-NHV. Met andere woorden; de eerste twee letters zijn altijd verplicht; de laatste drie letters mag de eigenaar van het luchtvaartuig zelf verzinnen, mits deze registratie nog niet bestaat in het Nederlandse luchtvaart register.

De NHV heeft 6 helikopters, het zijn:

  • Airbus H225 – deze heli heeft plek voor 19 passagiers, weegt net zo veel als elf auto’s en word gebruikt voor offshore (naar de booreilanden) en voor search and rescue.
  • Airbus AS332L2 – deze heli heeft ook plek voor 19 passagiers en hij kan net zoveel omhoog tillen als negen auto’s zwaar zijn
  • Airbus H175 – deze heli heeft plek voor 16 passagiers en hij kan net zoveel omhoog tillen als zeven en een half auto’s zwaar zijn
  • Augusta Westland AW139 – deze heli heeft plek voor 12 passagiers en hij kan net zoveel omhoog tillen als zeven auto’s zwaar zijn
  • Airbus H155 – deze heli heft ook plek voor 12 passagiers en hij kan net zoveel omhoog tillen als vijf auto’s zwaar zijn
  • Airbus AS365N3 – deze heli heeft plek voor 11 passagiers en hij kan net zoveel omhoog tillen als ongeveer vier auto’s zwaar zijn

 

De NHV gebruikt de Airbus helikopter AS365N3/N2 “Dauphin” voor search and rescue.

Elke helikopter vliegt zeven jaar en daarna worden ze vervangen. Noordzee Helikopters Vlaanderen heeft in 2014 een contract van 5 jaar afgesloten met de Nederlandse overheid en heeft twee Dauphin helikopters op Marine Vliegkamp De Kooy gestationeerd t.b.v. van alle SAR taken.

FLIR

En wist je dat er ook nog een zwart apparaat aan de linkerzijde van de helikopter hangt? Dat apparaat noemen ze een Flir. Gekke naam hé? Het is een soort warmtecamera. want als ze in het donker iemand moeten vinden die in het water ligt zien ze een soort lichte vlek en dan weten ze dat daar iemand in het water ligt. En dan kunnen ze die persoon makkelijk redden.

bekijk hier boven het filmpje om te zien wat dat apparaat ziet.